Aquest lloc web fa servir cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència de navegació, i oferir continguts i serveis d’interès. En continuar la navegació entenem que acceptes la nostra política de cookies. Per a més informació consulta aquí.
Vés al contingut principal
Xarxa contra la segregació escolar
Registra't Entra
  • Inici
  • Adhereix-te al manifest
  • Ajuda

Per a la inclusió real

Xarxa contra la segregació escolar a Palma

  • L'assemblea
  • Propostes
chevron-left Torna al llistat

MANIFEST PER A LA INCLUSIÓ ESCOLAR REAL A PALMA

Avatar: Proposta oficial Proposta oficial
14/03/2023 15:10  

La «Xarxa contra la segregació escolar a Palma – Per a la inclusió real» és un moviment democràtic i participatiu que parteix de la preocupació compartida per la situació de segregació que es dona entre els diferents centres educatius del municipi de Palma sostinguts amb fons públics. Pretén posar sobre la taula aquesta problemàtica amb la finalitat d’aconseguir una distribució equilibrada de l’alumnat a totes les escoles del municipi i garantir la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat.


Què és la segregació escolar?

La segregació escolar és la distribució desigual de l'alumnat entre els centres educatius d'un territori. És a dir, escoles on es concentra alumnat nouvingut, amb perfil vulnerable, d’una mateixa classe social, etc.


Quines conseqüències té la segregació escolar?

  • Augmenta les desigualtats socials.

  • Afecta el rendiment escolar.

  • Augmenta l’abandonament escolar.

  • Limita la promoció social de l’alumnat.

  • Suposa una major dificultat per a la tasca docent.


Quina és la situació de segregació a Palma?

Al municipi de Palma, la segregació escolar és un fet. Hi ha escoles que concentren un gran nombre d’alumnes provinents de les classes socials més populars, de les economies més febles, de la immigració o que presenten unes necessitats de suport social i educatiu molt per damunt del que marca la normativa, mentre que a altres centres es dona el cas contrari.


Un dels motius que provoca aquesta situació és l’incompliment de la normativa d’escolarització que apunta a un repartiment equitatiu d’aquest alumnat entre tots els centres finançats amb fons públics, un fet que ve d’antic.


El curs passat (2021-2022) el 22% dels centres escolars d’infantil, primària i ESO, contràriament al que marca la normativa, hi varen matricular més del 30% d’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Volem remarcar que el 78% d’aquests centres són de titularitat pública, mentre que el 21% el formen centres concertats. Per entendre millor aquestes xifres, cal recordar que al nostre municipi un 44% dels centres educatius finançats amb doblers públics són concertats mentre que un 55% són de la xarxa pública.


A més, també es va incomplir a quasi tota Palma l’article 5.4 del Decret d’escolarització que ens diu que l’alumnat NESE d’un centre no ha d’excedir en un 10% la mitjana d’alumnes NESE de la resta de centres educatius de la seva zona d’escolarització. Aquestes diferències es produïren a gairebé totes les zones escolars amb alguns centres que tenen només el 9% d’alumnat NESE mentre que d’altres arriben al 56%. Aquest incompliment no és anecdòtic, tot el contrari, ja que afecta el 97% dels centres de Palma, sigui perquè varen matricular més alumnes amb NESE del que els toca com perquè no ho feren.


Què volem aconseguir?

Una distribució equilibrada de l’alumnat a totes les escoles de Palma, que no hi hagi escoles de primera categoria i escoles de segona categoria. Com podem revertir aquesta situació i eliminar la segregació escolar?


  1. Amb consens social: amb la implicació de tota la comunitat educativa (administració, escoles públiques, concertades i famílies).

  2. Començant des de l’inici de l’escolarització (3 anys). És important dotar dels recursos humans necessaris per poder entrevistar les famílies que incorporen els infants per primera vegada a l’escola, fent un repartiment equitatiu entre escoles segons la situació de cada infant, per anar fent un canvi progressiu i real.

  3. Aconseguint que no es superi la quota màxima d’infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) per centre i tancant la matriculació en aquells grups on es superi aquesta quota màxima.

  4. Modificant la normativa per aconseguir una reserva real de places d’incorporació tardana a tots els centres.

  5. Donant suport als centres perquè facin difusió de la seva realitat i metodologia, per tal d'afavorir que les famílies no tenguin prejudicis en l’elecció de centre.

  6. Més places públiques. Fa més de 10 anys que no es construeix cap escola a Palma.

  7. Assegurant la plena gratuïtat dels centres concertats, eliminant els costos indirectes de l’elecció de centre.

  8. Donant suport a les famílies per evitar la desigualtat sociocultural a l’hora de realitzar els processos d’escolarització mitjançant l’acompanyament.

  9. Refer el mapa d’escolarització perquè pugui ser una eina més per a la redistribució inclusiva de l’alumnat.


Fem-ho bé

La segregació escolar no és un fet natural, la Conselleria d’Educació cada any distribueix l’alumnat entre les diferents escoles seguint uns criteris que han afavorit aquesta problemàtica, incomplint la seva pròpia normativa.


Per això demanam que enguany, el procés d’escolarització acabi amb aquestes pràctiques il·legals i abusives que estan empitjorant el nostre sistema educatiu, l’atenció que tenen els nostres alumnes i les seves oportunitats de futur. La injustícia que manifesta aquesta situació, l’atac a l’educació en igualtat d’oportunitats i l’atropellament que representa per l’educació inclusiva s’ha d’aturar.


Per això, és necessari que els responsables en política educativa de la Conselleria d’Educació i l’Ajuntament de Palma afrontin de manera urgent aquest problema que pateixen un gran nombre d’escoles del nostre municipi.



ENTITATS ADHERIDES

AFA CEIP Es Secar de la Real

AFA CEIP Verge de Lluc

Alternativa Sindicat Docent

APIMA CEIP Es Vivero

APIMA La Ribera

APIMA Son Pacs

Associació de Veïns Verge de Lluc

CC Manjón

CEIP Alexandre Rosselló

CEIP Camilo José Cela

CEIP Es Molinar Infant Felip

CEIP Es Pont

CEIP Es Secar de la Real

CEIP Es Vivero

CEIP Gabriel Vallseca

CEIP Miquel Porcel

CEIP Rafal Nou

CEIP Son Anglada

CEIP Son Canals

CEIP Verge de Lluc

FAPA Mallorca

IES La Ribera

IES Son Pacs

STEI

Llistat d'adhesions

Avatar: Ruben Ruben
Avatar: AMPA CEIP Aina Moll i Marquès AMPA CEIP Aina Moll i Marquès
Avatar: Daniel Canchado Pérez Daniel Canchado Pérez
Número d'adhesions3
MANIFEST PER A LA INCLUSIÓ ESCOLAR REAL A PALMA Comentaris 0

Referència: XARXA-PROP-2023-03-2
Versió 7 (de 7) veure altres versions
Verifica l'empremta digital

Empremta digital

El text següent és una representació abreviada i hashejada d'aquest contingut. És útil per garantir que el contingut no hagi estat alterat, ja que una única modificació provocaria un valor totalment diferent.

Valor: 2467dda5549d482d513dadee03d0b7537f49d708c2a05e5c49ae8bfa53e26d6e

Origen: {"body":{"ca":"<p>La «Xarxa contra la segregació escolar a Palma – Per a la inclusió real» és un moviment democràtic i participatiu que parteix de la preocupació compartida per la situació de segregació que es dona entre els diferents centres educatius del municipi de Palma sostinguts amb fons públics. Pretén posar sobre la taula aquesta problemàtica amb la finalitat d’aconseguir una distribució equilibrada de l’alumnat a totes les escoles del municipi i garantir la igualtat d’oportunitats per a tot l’alumnat.</p><p><br></p><h5><strong>Què és la segregació escolar?</strong></h5><p>La segregació escolar és la distribució desigual de l'alumnat entre els centres educatius d'un territori. És a dir, escoles on es concentra alumnat nouvingut, amb perfil vulnerable, d’una mateixa classe social, etc.</p><p><br></p><h5><strong>Quines conseqüències té la segregació escolar?</strong></h5><ul><li>Augmenta les desigualtats socials.</li><li>Afecta el rendiment escolar.</li><li>Augmenta l’abandonament escolar.</li><li>Limita la promoció social de l’alumnat.</li><li>Suposa una major dificultat per a la tasca docent.</li></ul><p><br></p><h5><strong>Quina és la situació de segregació a Palma? </strong></h5><p>Al municipi de Palma, la segregació escolar és un fet. Hi ha escoles que concentren un gran nombre d’alumnes provinents de les classes socials més populars, de les economies més febles, de la immigració o que presenten unes necessitats de suport social i educatiu molt per damunt del que marca la normativa, mentre que a altres centres es dona el cas contrari.</p><p><br></p><p>Un dels motius que provoca aquesta situació és l’incompliment de la normativa d’escolarització que apunta a un repartiment equitatiu d’aquest alumnat entre tots els centres finançats amb fons públics, un fet que ve d’antic.</p><p><br></p><p>El curs passat (2021-2022) el 22% dels centres escolars d’infantil, primària i ESO, contràriament al que marca la normativa, hi varen matricular més del 30% d’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Volem remarcar que el 78% d’aquests centres són de titularitat pública, mentre que el 21% el formen centres concertats. Per entendre millor aquestes xifres, cal recordar que al nostre municipi un 44% dels centres educatius finançats amb doblers públics són concertats mentre que un 55% són de la xarxa pública.</p><p><br></p><p>A més, també es va incomplir a quasi tota Palma l’article 5.4 del Decret d’escolarització que ens diu que l’alumnat NESE d’un centre no ha d’excedir en un 10% la mitjana d’alumnes NESE de la resta de centres educatius de la seva zona d’escolarització. Aquestes diferències es produïren a gairebé totes les zones escolars amb alguns centres que tenen només el 9% d’alumnat NESE mentre que d’altres arriben al 56%. Aquest incompliment no és anecdòtic, tot el contrari, ja que afecta el 97% dels centres de Palma, sigui perquè varen matricular més alumnes amb NESE del que els toca com perquè no ho feren.</p><p><br></p><h5><strong>Què volem aconseguir?</strong></h5><p>Una distribució equilibrada de l’alumnat a totes les escoles de Palma, que no hi hagi escoles de primera categoria i escoles de segona categoria. Com podem revertir aquesta situació i eliminar la segregació escolar?</p><ol><li>Amb consens social: amb la implicació de tota la comunitat educativa (administració, escoles públiques, concertades i famílies).</li><li>Començant des de l’inici de l’escolarització (3 anys). És important dotar dels recursos humans necessaris per poder entrevistar les famílies que incorporen els infants per primera vegada a l’escola, fent un repartiment equitatiu entre escoles segons la situació de cada infant, per anar fent un canvi progressiu i real.</li><li>Aconseguint que no es superi la quota màxima d’infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE) per centre i tancant la matriculació en aquells grups on es superi aquesta quota màxima.</li><li>Modificant la normativa per aconseguir una reserva real de places d’incorporació tardana a tots els centres.</li><li>Donant suport als centres perquè facin difusió de la seva realitat i metodologia, per tal d'afavorir que les famílies no tenguin prejudicis en l’elecció de centre.</li><li>Més places públiques. Fa més de 10 anys que no es construeix cap escola a Palma.</li><li>Assegurant la plena gratuïtat dels centres concertats, eliminant els costos indirectes de l’elecció de centre.</li><li>Donant suport a les famílies per evitar la desigualtat sociocultural a l’hora de realitzar els processos d’escolarització mitjançant l’acompanyament.</li><li>Refer el mapa d’escolarització perquè pugui ser una eina més per a la redistribució inclusiva de l’alumnat.</li></ol><p><br></p><h5><strong>Fem-ho bé</strong></h5><p>La segregació escolar no és un fet natural, la Conselleria d’Educació cada any distribueix l’alumnat entre les diferents escoles seguint uns criteris que han afavorit aquesta problemàtica, incomplint la seva pròpia normativa.</p><p><br></p><p>Per això demanam que enguany, el procés d’escolarització acabi amb aquestes pràctiques il·legals i abusives que estan empitjorant el nostre sistema educatiu, l’atenció que tenen els nostres alumnes i les seves oportunitats de futur. La injustícia que manifesta aquesta situació, l’atac a l’educació en igualtat d’oportunitats i l’atropellament que representa per l’educació inclusiva s’ha d’aturar.</p><p><br></p><p>Per això, és necessari que els responsables en política educativa de la Conselleria d’Educació i l’Ajuntament de Palma afrontin de manera urgent aquest problema que pateixen un gran nombre d’escoles del nostre municipi.</p><p><br></p><p><br></p><p class=\"ql-indent-4\"><strong>ENTITATS ADHERIDES</strong></p><p class=\"ql-indent-2\">AFA CEIP Es Secar de la Real</p><p class=\"ql-indent-2\">AFA CEIP Verge de Lluc</p><p class=\"ql-indent-2\">Alternativa Sindicat Docent</p><p class=\"ql-indent-2\">APIMA CEIP Es Vivero</p><p class=\"ql-indent-2\">APIMA La Ribera</p><p class=\"ql-indent-2\">APIMA Son Pacs</p><p class=\"ql-indent-2\">Associació de Veïns Verge de Lluc</p><p class=\"ql-indent-2\">CC Manjón</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Alexandre Rosselló</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Camilo José Cela</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Es Molinar Infant Felip</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Es Pont</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Es Secar de la Real</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Es Vivero</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Gabriel Vallseca</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Miquel Porcel</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Rafal Nou</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Son Anglada</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Son Canals</p><p class=\"ql-indent-2\">CEIP Verge de Lluc</p><p class=\"ql-indent-2\">FAPA Mallorca</p><p class=\"ql-indent-2\">IES La Ribera</p><p class=\"ql-indent-2\">IES Son Pacs</p><p class=\"ql-indent-2\">STEI</p>"},"title":{"ca":"MANIFEST PER A LA INCLUSIÓ ESCOLAR REAL A PALMA"}}

Aquesta empremta digital es calcula mitjançant un algoritme de hash SHA256. Per reproduir-lo tu mateix, pots utilitzar una Calculadora MD5 en línia i copiar-hi les dades d'origen.

Compartir:

link-intact Compartir l'enllaç

Compartir l'enllaç:

Si us plau, enganxa aquest codi a la teva pàgina:

<script src="https://xarxacontralasegregacio.cat/assemblies/per-a-la-inclusio-real/f/3/proposals/2/embed.js"></script>
<noscript><iframe src="https://xarxacontralasegregacio.cat/assemblies/per-a-la-inclusio-real/f/3/proposals/2/embed.html" frameborder="0" scrolling="vertical"></iframe></noscript>

Documents relacionats

Manifest contra la segregació escolar pdf 70 KB

Descarregar fitxer

Reportar contingut inapropiat

Aquest contingut no és apropiat?

Motiu

0 comentaris

Ordenar per:
  • Més antic
    • Més ben valorats
    • Recent
    • Més antic
    • Més discutit

Deixa el teu comentari

Inicia la sessió amb el teu compte o registra't per afegir el teu comentari.

Carregant els comentaris ...

  • Termes i condicions d’ús
  • Descarrega els fitxers de dades obertes
Amb llicència Creative Commons Web creada amb programari lliure.
Logo Decidim

Confirmar

D'acord Cancel·lar

Si us plau, inicia sessió

Registra't

Has oblidat la teva contrasenya?